SSX Blur

SSX Blur

Petter har gjort de digitala pisterna osäkra i EA:s Wii-exklusiva snowboardspel och är inte alls särskilt imponerad. Läs hans recension av SSX Blur

Även om det faktiskt känns motiverat att påstå att SSX-serien stagnerat under de senaste åren tänker jag inte göra det. "Don't go there girlfrieend", som en mycket storvuxen svart kvinna uttryckte det under gårdagskvällens avsnitt av Jerry Springer. Why? Jag har roligt med SSX, alltid (nästan i alla fall) och bryr mig inte i att de sista spelen liknat varandra skrämmande mycket.

Jag kan helt enkelt inte rå för att jag fortfarande har roligt med såväl SSX 3 som SSX On Tour. Jag gillar helt enkelt EA:s lättillgänliga och utflippade brädåkning betydligt mer än vad jag gör Amped-spelen eller varför inte Neversofts Tony Hawk-spel. Jag gillar de töntiga karaktärerna, de ljuslila fantasibackarna, fyrverkerierna, musiken och de alltid lika galna übertricken. Jag gillar SSX helt enkelt, har alltid gjort.

Och jag tror att det varit avgörande för min del i recenserandet av SSX Blur till Nintendo Wii. Att jag gillar de gamla spelen så mycket som jag gör. Och att jag spelat dem till förbannelse.

För hur jag än vänder och vrider på det ogillar jag den nya kontrollmetoden då man genom att vifta med Wii-fjärren utför spelets trick, så mycket att jag hela tiden längtar tillbaka till SSX On Tour till Playstation 2. Jag vill inte vifta med en fjärrkontroll för att få min åkare att utföra en bakåtvolt, jag vill trycka på en knapp, och inget annat. Jag tror därmed att de som inte är vana vid den exakta och roliga spelkontroll som de tidigare spelen i serien bjudit på, kommer att ha lättare att acceptera den oberäkneliga och lite slaskiga spelkänsla som SSX Blur bjuder på. Men det är bara vad jag tror.

För hur man än vänder och vrider på det känns spelkontrollen i SSX Blur påklistrat krystad och chansartat oförutsägbar. Känslan av att spelet skulle fungera betydligt bättre med en traditionellt upplagd spelkontroll och en vanlig handkontroll lämnar mig inte förrän jag stänger av maskinen. Tyvärr.

Kalla mig gärna för sur gubbfan men jag förmår mig inte att njuta särskilt mycket av tävlingarna i SSX Blur eftersom jag förblir milt irriterad under de fem timmar jag spenderat med spelet. Visst, visst... efter tre timmar börjar jag att få lite (lite) häng på hur jag ska vifta med min fjärr för att få Mac att utföra de trick jag vill (ja, nästan i alla fall) men det är väl ändå inte det som Wii är tänkt för? Krångliga, tidskrävande och svårtillgängliga spelupplevelser på grund av en onödogt tillkrånglad spelkontroll? Nej... precis.

SSX Blur är rent grafiskt ett betydligt mer barnvänligt SSX-spel än vad vi tidigare sett. Färgerna är ännu starkare, menyerna ännu enklare, karaktärerna ser ut som om de vore hämtade ur Rugrats och istället för att kunna slå motståndarna (som i de tidigare SSX-spelen) i ansiktet kan man i SSX Blur istället kasta snöbollar på varandra. Supergulligt. Det märks tydligt att EA siktat på en yngre målgrupp än de som tidigare köpt SSX-spelen.

Därför blir det extra märkligt att inlärningskurvan i SSX Blur är betydligt brantare än i tidigare spel då det krävs en himla massa tid, tålamod och träning för att till fullo kunna kontrollera sin åkare.

Spelkontrollen är upplagd på följande vis: Man styr sin åkare med hjälp av den lilla analoga nunchuk-grunkan som man köper till sin Wii-fjärr. Snurrar gör man genom att vifta med fjärren åt antingen år höger eller vänster. Man hoppar genom att flippa fjärren uppåt i luften

Spelkontrollen och det förenklade tricksystemet är inkonsekvent. Att försöka upprepa den trick-kombination man precis avslutat flera gånger i rad är snudd på omöjligt och resulterar oftast i just det chansartade viftande som jag avskyr med Wii. Fjärren och den Wii-mottagare som man placerar på sin TV är helt enkelt inte så exakt som det borde ha varit och spel som SSX Blur bevisar helt klart detta.

För att lyckas bemästra alla trick i SSX Blur och framförallt att kunna utföra de fetaste kombinationerna exakt då man själv vill, krävs att man är en sanslöst supersäker übergamer med världens absolut mest stadiga händer. Eller en superlugn buddist som suttit under ett vattenfall och mediterat i 39 år. Något som såklart rimmar illa på den mer barnvänliga attityden som präglar spelet i övrigt.

Det går liksom inte att komma ifrån att den förändring som skett här, den förändring som skett i SSX-konceptet - är en genomgående dålig sådan. SSX designades i grunden för att spelas med en traditionell handkontroll och trots ett tappert försök att ändra hela grundtanken med spelserien har EA förändrat något bra, till något sämre.

Vad som däremot imponerar i SSX Blur är den grafiska biten som faktiskt slår de allra flesta av Wii-spelen på fingrarna. EA har lyckats väl med att proppa de gigantiska backarna med ännu fler hopp, rails, vimplar, flaggor, fyrverkerier och bastanta trädstammar. Åkarna är snyggt modellerade, läckert färgsatta och rör sig på ett övertygande sätt. Vissa effekter som snöröken och den snön som fastnar på åkarnas kläder ser ut som de vore gjorda av risgrynsgröt, men i övrigt är SSX Blur ett genomgående snyggt spel med korta laddningstider.

För dig som aldrig lärt dig att bemästra SSX med en traditionell handkontroll kan kanske det här spelet vara en helt okej upplevelse. För min del återvänder jag dock förmodligen inte till skidbackarna i SSX Blur något mer utan slänger i gamla hederliga SSX 3 istället i redaktionens gamla Xbox och njuter i stora drag.

SSX BlurSSX BlurSSX BlurSSX Blur
5 / 10
+